میکرونیدلینگ و هر آنچه که درباره مزایا و عوارض آن باید دانست
میکرونیدلینگ روشی است که شامل استفاده از سوزن های باریک جهت ایجاد صدها حفره بسیار نازک روی پوست است.
شاید به نظر برسد این روش یکی از جدیدترن تکنولوژی های موجود در زمینه زیبایی و ترمیم پوست باشد . ولی واقعا اینطور نیست . این روش بیش از ۵۰ سال سابقه دارد.
طرفداران میکرونیدلینگ ادعا می کنند این روش می تواند اکثر مشکلات پوستی از جمله چین و چروک ، جای جوش ، جای زخم های قشر خارجی پوست را درمان کند.
ما امروز قصد داریم برای شما فرایند و عملکرد میکرونیدلینگ را تشریح کنیم تا با فواید و عوارض احتمالی آن بیشتر آشنا شوید.
میکرونیدلینگ چیست و چه فوایدی دارد ؟
میکرونیدلینگ که به آن Collagen Induction Therapy هم گفته می شود توسط یک قلم که در سر آن سوزن های ریزی تعبیه شده و باعث ایجاد صدها حفره های نازک روی قشای خارجی پوست می شود
این روش دو هدف را دنبال می کند.
-با ایجاد سوراخ های میکرونی روی پوست شرایطی را ایجاد می کند تا سرم های مخصوص بتواند جذب قشای داخلی پوست شده تا نتایج بهتری را جهت ترمیم و بازسازی پوست ایجاد کند.
-سوراخ های کوچک ایجاد شده توسط دستگاه میکروپن ، باعث می شود پوست با تولید کلاژن و الاستین شروع به بازسازی خود نماید . این فرایند باعث بهبودی چین و چروک ، خطوط ریز ، جای جوش ، زخم ها و منافذ می شود.
در بعضی از دستگاه های درماپن ، سرم و مواد مغذی همزمان با ایجاد حفره های میکرونی در پوست تزریق می شوند . ولی عموما ابتدا سرم یا مزو روی پوست مالیده شده بعد جهت نفوظ این مواد ، با درماپن روی پوست حفره های ریز ایجاد می گردد.


این روند چگونه انجام می شود؟
در مرحله اول پزشک از کرم بی حس کننده روی صورت بیمار استفاده می کند.
در مرحله بعد با گاز استریل صورت پاک شده و پوست به موارد سرم یا مزو آغشته می شود
بعد پزشک به آرامی از درماپن جهت ایجاد حفرهای ریزی در اطراف صورت استفاده می کند.
کل فرایند حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد . شاید ظاهرا کمی ترسناک برسد ولی اصلا جای نگرانی وجود ندارد.
بعد از چند روز پوست شروع به بهبود می کند در واقع با شروع بازسازی و تولید کلاژن رفته رفته پوست روش تر شده و نتیجه قابل مشاهده است.
برای نتیجه مطلوب و واقعا موثر شما به بیشتر از یک جلسه درمان نیاز دارید تا کلاژن و الاستین بطور مداوم ساخته شوند.
آیا میکرونیدلینگ عوارضی هم دارد ؟


عفونت
اگر روی صورت شما جوش یا آکنه است ، صبر کنید تا بهبود یابد بعد اقدام به میکرونیدلینگ کنید . زیرا احتمال دارد باعث ایجاد عفونت شود.
واکنش های پوستی
کارشناسان معنقدند نباید این روش را برای پوستی که ملتهب است استفاده کرد . زیرا ممکن است با تحریک شدن پوست التهاب افزایش یابد.
توصیه ها و اقدامات لازم پس از میکرونیدلینگ:
-تا ۱۲ ساعت از کرم های ضد آفتاب استفاده نکنید.
-تا ۱۲ ساعت تمرین های ورزشی شدید انجان ندهید.
-تا ۱۲ ساعت آرایش نکنید.
-چند ساعت پس از درمان صورت را به آرامی با آب ماساژ دهید و آثار خون خشک شده را پاک نمایید.
۱۰تا ۱۴ روز الکل مصرف نکنید.
-حداقل به مدت ۱۰ روز در معرض تابش آفتاب قرار نگیرید.


تفاوت میان میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ
میکرونیدلینگ با نفوذ سوزن های بسیار ریز، زخم های کوچکی بر روی لایه های سطحی پوست ایجاد و پس از آن پوست شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می کند و طی این فرآیند کلاژن و الاستین به وجود می آیند
مزونیدلینگ از دو کلمه مزو که ابتدای کلمه مزودرم است و نیدلینگ که به معنی سوزن زدن می باشد تشکیل شده است
در واقع مزونیدلینگ ترکیبی از روش مزوتراپی و میکرونیدلینگ است که در این روش کوکتل های مزوتراپی به عمق لایه مزودم فرستاده شده و درمان را در این لایه انجام می دهد
مزونیدلینگ ممکن است با دستگاه مزوگان و یا درماپن انجام می شود که عمق نفوذ سوزن و تعداد سوراخ های ایجاد شده در واحد سطح تعریف می شود و کوکتل های مزوتراپی بطور مکانیزه به عمق مورد نظر فرستاده می شوند
در مزونیدلینگ، کوکتل های مزوتراپی تاثیر این متد درمانی را چندین برابر می کنند، چرا که با ایجاد منافذ میکرومتری بین کلون های سلولی، هم جذب دارو چند برابر می شود و هم تخریب سلول های آسیب دیده موجب تجدید سلول های جوان می شود.


اثرات میکرونیدلینگ در پوست چیست؟
تحریک تولید کلاژن در پوست و در نتیجه سفت کردن پوست
حذف یا کاهش خطوط پنجه کلاغی دورچشم یا خطوط دور دهان
حذف یا کاهش خطوط پیشانی یا اخم
کمک به جذب دارو های موضعی پوست
کاهش نمای چروک، لک های پوستی و آسیبهای ناشی از آفتاب
درمان اسکار آکنه و آبله مرغان
) کاهش نمای اسکار و ترکهای پوستی (استریا
کاهش اندازه روزنه ‌های پوست
بهبود ترک ‌های پوستی ( استریا) یا ترک های پوستی بعد از بارداری
کمک به درمان روزاسه (قرمزی) و عروق ریز پوستی


اثرات مزونیدلینگ در پوست چیست؟
با نفوذ کوکتل های مزوتراپی بداخل پوست و افزایش جریان خون در لایه های مختلف تولید کلاژن و الاستین افزایش یافته و در نتیجه کیفیت پوست و انعطاف پذیری و کشسانی پوست بیشتر می شود.
بدلیل ایجاد هزاران سوراخ میکروسکوپی در سطح پوست خاصیت جذب کرم ها و ویتامین های موضعی افزایش یافته و تاثیر پماد های تجویز شده چندین برابر افزایش می یابد.
به علت تسهیل نفوذ محلول های مزوتراپی به لایه مزودرم پوست، در روش مزونیدلینگ؛ لک های پوستی و جای جوش از بین می روند.
این‌گونه درمان ‌ها در ماه ‌های سرد سال اثر بخش ‌تر هستند، زیرا:
در ماه های سرد نسبت ماه های گرم سال؛ مقدار تابش آفتاب کمتر است.
قسمت ‌هایی از پوست را که تحت درمان قرار گرفته ‌اند، بهتر می ‌توان پوشاند.
در هوای سرد، عوارض جانبی برخی درمان ‌ها (مانند قرمزی و التهاب) کاهش می یابد و شما را زودتر به نتیجه دلخواهتان می رساند.


مزونیدلینگ چیست؟
برای درک بهتر روش درمانی مزونیدلینگ ابتدا می بایست با درمان های مزوتراپی و میکرونیدلینگ آشنا بود، چرا که مزونیدلینگ ترکیبی است از این دو روش درمانی. به عبارت دیگر انتقال دوزهای کم دارو در داخل مزودرم (بدون استفاده از سرنگ)، همراه و همزمان با ایجاد میکرو کانال‌هایی در اپیدرم و درم روش جدید به نام مزونیدلینگ را بوجود آورده است.
مزونیدلینگ، درمان پیشرفته پوست به روش سوزنی است که در آن تحریک، تولید و تجدید کلاژن همزمان با انتقال کوکتل های مزوتراپی به عمق لایه مزودم انجام می شود. این روش برای درمان رفع اسکار، آکنه، چین و چروک بافت های پوستی و به طور کلی جوان سازی پوست موثر است.


عملکرد مزونیدلینگ
در روش درمانی مزونیدلینگ که با بی حسی موضعی پوست انجام می پذیرد، همزمان با نفوذ کوکتل های مزوتراپی به درون لایه مزودرم توسط پانچ های بسیار کوچک که دستگاه در پوست ایجاد می کند، عمل کلاژن سازی، بسته شدن منافذ پوست، بهبود بافت ها و در نهایت بهبود ظاهری پوست حاصل خواهد شد.
مزونیدلینگ با استفاده از سیستم درمانی سوزنی دیجیتال انجام می شود. سیستم سوزنی دیجیتال از یک سری سوزن های میکروسکوپی تشکیل شده که عمق نفوذ و مدت ورود سوزن ها به بافت را کنترل می کند. با بهره گیری از این سیستم در حین درمان پزشک کانال های میکروسکوپی فراوانی را در ناحیه درم و اپیدرم پوست ایجاد می کند که میکرو پانچ نامیده می شوند، این میکرو پانچهای بسیار کوچک باعث تحریک کلاژن سازی در پوست میشوند و نتیجه این عوامل جایگزینی کلاژن ها و الاستین هاست که دو بخش اصلی در جوانسازی و زیبایی پوست می باشند. تخمین زده می شود که در این روش، ساختار کلاژنی پوستِ تحت درمان، در طول چهار تا هفت روز (پس از درمان) به طور نسبی جایگزین خواهد شد.
این روش درمانی برای انواع تیپ های پوستی و افرادی که خواهان بهبود آکنه و اسکار و جوان سازی پوست هستند مناسب می باشد.


عوارض بعد از مزونیدلینگ
ایجاد قرمزی و تورم ملایم در نواحی تحت درمان و البته بسته به میزان حساسیت پوست فرد ممکن است بین هفت تا ده روز تیرگی اندک و پوسته پوسته شدن قابل مشاهده باشد. به طور کلی، پوست در طی سه تا پنج روز بهبود می یابد و شما می توانید فعالیت های طبیعی و روزانه خود را از سر بگیرید


توصیه های بعد از مزونیدلینگ
برای به دست آوردن بهترین نتیجه لازم است محصولات مراقبت از پوست را با توصیه پزشک مصرف کنید.
مزونیدلینگ به صورت معمول می بایست 6 جلسه با فواصل چهار هفته یکبار برای حصول بهترین نتیجه انجام پذیرد.